Follow Me

Khamis, Januari 07, 2010

Kisah Bomohhhhhhh

Sebuah kisah bomoh...............( Kisah Org tau Bukan kisah Mek)....
...sekadar untuk menguji sejauh manasyaitan dankesesatan yang dilakukan oleh mereka-mereka ini....Saya telah mendengarkisah seorangbomoh yang handal dalam mengenakan orang lain (dengan sihirnya) sepertimelingkupkanperniagaan orang lain. Bomoh ini amat terkenal kerana sering berjayamembuatkanperniagaa orang lain hancur....nauzubill ah...Saya terpanggil untuk bertemu dan kononnya ingin sekali melingkupkanperniagaan seseorang.Maka terjadilah dialog sebegini antara saya dan bomoh handal tersebutsaya: Semenjak perniagaan si polan itu dibuka, saya lihat hampir setiaphari pelanggannyadatang malah kadangkala jumlahnya terlalu ramai...bomoh itu mendengar dengan teliti sambil mengangguk-anggukkepala.(aksinya seperti seorangprofesor sedang berfikir dan kelihatan handal)saya: Rasa sakit hati dengan perniagaan mereka dan saya ingin tok bomohlingkupkanperniagaannya agar pelanggan berlaih pula ke kedai sekitarnya pula.bomoh tadi berasa hairan lantas bertanya kepada saya. 'anak ini berniagakah?'saya menjawab: tidak. saya hanya.......mendengar jawapan saya, bomohtadi makin hairan.'biasanya jika orang berniaga sahaja yang datang untuk melingkupkanperniagaan saingantetapi anak ini mahukan orang lain yang mendapat untung padahal anak initidak berniaga sama.Mengapa pula begitu?'Saya: Saya kasihan dengan perniagaan kedai makanan lain. sejak si polanini berniaga,peniaga kecil di sekitarnya kurang mendapat pelangan. saya mahu si polantadi lingkup danpastinya pelangan yang lain akan beralih pula kepada kedai-kedai kecilini.bomoh tadi mengangguk. wajahnya nampak serius benar. 'baiklah. kalauanak mahukan pak ciklingkupkan perniagaan mereka, anak perlu bawa barang-brang ini'lalu si bomoh menyebutkan peralatannya untuk mengenakan sihir terhadapsi polan tadi.'sebelum itu, anak kena dapatkan nama pemiliknya, atau nama kedai sahajasudah cukup.biar pak cik ajar cukup-cukup.saya: ada...nama pemilik saya kurang pasti tetapi nama kedainya cukupsaya ingat...'bagus. senang kerja pak cik. apa nama kedai yang anak hendak kenakanini?'tanya bomoh tadi.saya: er..Mcdonald dan KFC.....Serta merta wajah bomoh tadi bertukar merah. marahnya bukan kepalangdengan saya.katanya saya ingin mempermainkannya tetapi saya menjawab.'Saya benar-benar pakcik.. saya mahu membantu golongan perniagaa kecil diluar sana .Kalau boleh tutup McDonald dan KFC itu, tentu pelangan akan beralihangin ke kedai lain....(dalam hati saya tertawa besar)Kemudian tidak perlu saya terangkan lain dan sekadar saya katakan bomohini belum handal dansyaitannya juga belum mampu melingkupkan perniagaan besar sebegitu....moralnya. ..mereka ini hanya bermain silap mata. 'sesungguhnya syaitanitu tidak berkuasa ke atassesiapa..... hanya mengunakan tipu daya sahaja...dan bagi mereka yangpercaya tentang perkara ini...kembalilah pada Allah dan atur semula perniagaan yang pernah anda anggapsebagai dikenakan sihiroleh si polan dan si polan lain. dengan ilmu kita boleh maju dan denganilmu (jika tidak digunakan dengan betul)kita boleh lingkup juga....atur startegi perniagaan dan amanah..InsyaAllah anda semua akan maju..Wallahualam. ....maaf andai ada yangtersinggung dan saya hanya insan kecilyang tidak mampu untuk melakukan apa-apa kecuali denganiznNYa...Allahuakbar!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen Anda......:-) sila kan jgn segan-segan