Follow Me

Selasa, September 14, 2010

LATEST SCAM NEWS!!! PLS READ..

Assalammualaikum..
Kwn2, nak brth PERKARA PENTING ni utk panduan korg, baru2 ni sy dpt call dari org MBF bank, die inform sy yg ada card credit yg telah diissue atas nama sy dan tujuan dia call adalah utk besarkan credit limit, pecaya atau tak die brth kad kedit tu adalah MBF GOLD MASTERCARD dan credit limit dia adalah RM 10 ribu. Sy PANIK! Tak pernah mohon tetiba dpt tau nak kena bayo plak hutang yg org lain buat atas nama kita, x hangin plak sy dibuatnya!! Rasa cam nak kill2, die2 je sesape yg terlibat tu..hehe Paling mengejutkan ialah dia mention nama, ic no dan no telefon sy dgn tepat sekali, yang salah adalah alamat permohonan jek. Bila sy kata sy x pernah mohon credit card atas nama MBF, officer tu kata ini adalah credit card fraud case so dia bagi sy no telephone direct line bank negara supaya sy ley wat aduan. Sy pun lurus bendul and call la buat aduan sbb officer tu kata, bank negara akan siasat dan klu betul sy x pernah mohon bank negara akan wat satu surat pd MBF mengatakan sy di wave dari membayar hutang tersebut. Officer bank negara tu sgt menyakinkn, gaya cam betul2 amek report. Dia minta kad atm dan kad kredit no 16 digit yg ada kat dpn kad korg tu, sy pun bagi laa KECUALI 3 ANGKA TERAKHIR KAT BELAKANG KAD, YG NI JGN BAGI SBB IA MENGANDUNGI DETAILS KORG! Slps soal siasat over the phone, dia kata suh tunggu 3 hari before dia call balik. Dlm pd masa yg sama dia akan advise korg jgn wat apa2 transaction via atm and credit card korg tu. 3 hari da lapsed without any incoming call from 'the bank negara' so sy tergerak hati utk wat follow up call and not suprising bile phone no 'bank negara' tu is not in service anymore!! Sy wat call ke MBF and check whether ada tak credit card yg di issue atas nama sy, the answer is NONE!! Lega la jugak sbb nama clear xde hutangkn?kn? Sy wat various call to credit card bank to block it and check all my atm card to see whether any transaction has been done within the past 3 days. Alhamdulillah, xde pape yg hilang. So sy wat replacement cards for all cards involved. Jd kesimpulannya apa yg korg kena wat bile dpt call camtu ialah : 1) JANGAN PANIK!! 2) TERUS CALL BANK YG TERLIBAT, YG DORG KATA NAMA KORG ADA MOHON KAD KEDIT TU (EG : MBF) 3) KLU NAMA KORG CLEAR, ABAIKAN INSTRUCTION DORG YG SUH WAT PEMBAYARAN ATAU DORG SUH WAT APA2 PENUKARAN DI ATM MACHINE. 4) KLU DPT ORG2 NIKN, KITE CANGKUL PALE DORG! PUAS HATI!!HEHEHE.. Sekian, terima kasih.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen Anda......:-) sila kan jgn segan-segan